torsdag 19 november 2009

Toalettkultur

Jag såg just reklam för Seinfeld på TV8. Jerry kommer farande in i sin lägenhet och man kan se att han är väldigt kissnödig. Frenetiskt steppar han in, lägger ifrån sig sina saker i all hast och tar sig mot badrummet. (Alla som någonsin har kommit hem och varit mycket kissnödiga känner igen sig. Publiken skrattar.)
Jerry öppnar dörren - och där ligger Kramer i badet.
- Kramer! What are you doing?!
- What does it look like I'm doing? What?
- Get out! Get out of the bathroom, I gotta go!
Visst, det är också roligt. Fast mest för att det är så amerikanskt. Jag tror att de flesta svenskar i motsvarande situation hade ställt sig och kissat. Säkert de flesta européer också. Men det kan ju inte Jerry göra.

Det finns en scen i Dödligt vapen 2 som jag aldrig har begripit. Murtaugh blir sittande på toa hela natten för om han reser sig kommer en bomb att smälla. Fast bomben tycks inte bekymra honom så mycket. Han verkar mer oroad över att folk kommer att upptäcka att han sitter på toa.

2 kommentarer:

  1. Ja det har nog med kultur att göra.. Vissa saker är väldigt hysch pysch för vissa. Men jag tror inte du gör vad som hellst, var som hellst. :P

    SvaraRadera
  2. Intressant!! =) Kommer ihåg den där scenen med bomben på toaletten...

    Själv gör jag en konstig sak. Jag låser oftast dörren trots att jag är själv i huset, strange! :/

    SvaraRadera