lördag 19 december 2009

Julmat

Årets julbord:
  • Julskinka
  • Köttbullar
  • Dopp i grytan
  • Senapssill
  • Revbensspjäll
  • Potatiskaka
  • Rödkål
  • Brunkål (ny!)
  • Stuvad brysselkål
  • Kåldolmar (ny!)
  • Äppelchutney (ny!)
  • Pepparkorv
  • Senap
  • Hårt tunnbröd
  • Mjukt tunnbröd
  • Cheddarost
  • Julmust
  • Julöl
  • Snaps
Som i alla familjer har vårt julbord inspirerats av barndoms jular, utgående från vad vi föredrog bland julmaten och har sedan utvecklats genom att vi har lagt till och tagit bort rätter genom årens lopp. Skinkan och köttbullarna har hängt med hela tiden, liksom förstås dryckerna. Dopp i grytan på norrländskt vis (med hårt tunnbröd) är en jultradition jag har med mig hemifrån och inte gärna avstår ifrån. Den har också varit med länge och fick ett lyft sedan jag började ugnsbaka julskinkan för några år sedan.

De senaste åren har antalet kålrätter gått från noll till ett snart oräkneligt antal, tack vare familjens stora kålentusiast. Det började med brysselkål som jag senare gräddstuvade till stor succé. För ett par år sedan lade jag till hemgjord rödkål. I höstas efter att jag gjorde kåldolmar pratade vi om att införa dessa på julbordet, och när jag ändå gör rödkål, varför inte göra brunkål? Grönkål har nämnts, men någonstans måste vi dra gränsen.

Naturligtvis saknar ni rätter på vårt julbord som ni har på ert. Förutom en burk inlagd sill som endast en av oss avnjuter är vårt julbord fritt från fisk. Jag är allergisk, och E och R är inte särskilt förtjusta i sill eller Jansson. Prinskorven försvann för flera år sedan, då ingen gillade den speciellt mycket. Edamerosten bytte vi ut mot den mycket godare cheddarosten.

Vi har också haft en del gästspel av mer eller mindre lyckat slag. Vi har gjort goda matpajer till julbordet i flera år, men i år blir det inga. Något måste vi ta bort för att få plats med all kål... Ett mer udda inslag var de indiska köttbullar med aromatiskt ris som jag gjorde ett par gånger. Det var riktigt lyckat, så vem vet - de kanske återkommer.

Vad ska ni ha till julmat?

1 kommentar:

  1. Låter som ett gott julbord! Vi får se vad det blir för oss:).
    Önskar dig en god jul och ett gott nytt år!
    Messan

    SvaraRadera