tisdag 11 augusti 2009

Skomakare, bliv vid din läst

Häromveckan var det dåligt med luft i ett av däcken på bilen. Jag fyllde på, misstänkte punktering men såg inget. I veckan testade jag igen och det var åter dåligt med luft. Skruven som jag fann i däcket bekräftade vad jag redan visste. Så imorse var jag hos Speedy vid öppningsdags och hörde om de kunde fixa en punka. Mannen bakom disken tittade i sitt bokningsblock: - Nja, jag vet inte om vi kan klämma in dig...

Men Speedys devis är ju Service medan du väntar, och så blev det. En tystlåten mekaniker tog hand om punkteringen på en gång. Jag hade aldrig sett en lagning av punktering på ett bildäck, så jag föreställde mig något i stil med hur man lagar punka på en cykel. Men han tog bara av däcket, tog ur skruven och fyllde hålet med något slags gegga. Sedan var det klart, om det inte hade varit för att han hittade en spik till. Det var väl tur att den satt i samma däck...

Jag vet inte hur pass bra en sådan lagning är, men jag klagar inte på varken servicen eller priset. Hela jobbet tog totalt en kvart och kostade 200 spänn. Ett kort ögonblick medan jag såg hur han lagade däcket föresvävade det mig att man borde kunna fixa sånt här själv. Men efter att jag åkt därifrån slog jag bort tanken. Det skulle säkert ta mig en kvart att ens börja hissa upp bilen. Dessutom skulle jag inte veta vad jag skulle använda för utrustning för att laga hålet, och skulle jag mot förmodan lyckas skulle jag inte veta om det blev bra eller inte. Nej, finns det folk som livnär sig på att veta hur man fixar saker och ting har jag inget emot att betala för deras tjänster.

Det är klart, det finns verkstäder jag inte skulle drömma om att anlita. Till exempel lär det finnas ställen som lagar datorer.

2 kommentarer:

  1. Har turen att känna en kille som äger en gummiverkstad.
    Men skulle kanske behöva en dataverkstad till min PC...
    Ha det gott!
    Kram Anna

    SvaraRadera
  2. Synd att däcket läckte, annars var du ju på väg att få ett bra vinterdäck ;-)
    Dom där pluggningarna brukar hålla lika länge som däcket av vad jag har fått erfara så det är bara att tuta och köra =)

    SvaraRadera