lördag 1 augusti 2009

Hel familj

Igår kom dottern tillbaka hem efter att ha hjälpt sin kompis att passa huset i en vecka medan föräldrarna var borta. Fördelen med att hon är borta är att vi kan passa på att äta svamp, för det avskyr hon. Så vi har frossat i trumpetsvamp som vi plockade i stora mängder förra året och torkade. Det har varit fläskfilé med trumpetsvampsås, krustader med trumpetsvampstuvning...

Men det är trevligt att ha hela familjen hemma. Och jag har speciellt saknat min fanklubb. Även om de andra uppskattar maten jag lagar har de inte riktigt den rätta entusiasmen. Entrecôte med rostade grönsaker och béarnaisesås känns lite bortkastat på dem, så det är skönt att ordningen är återställd.

Jag tycker att jag kommit in i en bra veckorytm. På torsdagkvällen tar jag veckans spruta, och sedan jobbar jag hemifrån på fredagen. Jag räknar inte timmar exakt, men min arbetstid är formellt 38.75 timmar per vecka, eller sju timmar och trekvart per dag. Det betyder att om jag är på jobbet halv åtta och tar trekvarts lunch slutar min dag klockan fyra. I allmänhet är jag kvar längre än så i början av veckan, så på fredagen kan jag med gott samvete gå upp vid åtta, jobba till tre och sedan ta helg. I och med att jag redan är hemma känns det som att jag förlänger hela helgen på det viset - torsdagskvällen känns nästan som fredag. Jag känner mig oerhört privilegierad som kan lägga upp arbetstiden på det sättet, det är långt ifrån alla förunnat.

Natten mot fredag blev det lite senare än vad jag hade tänkt. Men det är en egen historia, som jag ska återkomma till.

1 kommentar:

  1. Tackar för att du påminde mig... Hade nästan glömt bort sprutan i kväll efter några timmars fyrhjulingskörning... ;)
    Skönt att du börjar få en veckorytm i alla fall!
    Kram Anna

    SvaraRadera