tisdag 20 oktober 2009

Avstamp del 3

Avstampkursen avslutades igår med “Att leva med MS i det dagliga livet”, med besök av MS-sjuksköterska och sjukgymnast. Det kommer ett fjärde och avslutande kurstillfälle, men det vänder sig till våra anhöriga. Så för oss var det sista gången. På det stora hela har upplägget varit bra. Man kan väl säga att om del 1 var teoretisk och del 2 var social så var del 3 praktisk. Inte på så sätt att vi deltagare aktiverades, men det handlade mer om den praktiska sidan av MS-vården.

Marita Ingemarsson som är sjuksköterska på MS-centrum på Karolinska Universitetsjukhuset i Huddinge (det är för övrigt henne jag brukar gå hos) pratade om vad MS-sjukvården hade att erbjuda och vilka funktioner som ingick i deras team eller var knutna dit. Förutom läkare och sjukgymnast kan jag få tillgång till kurator, neuropsykolog, dietist, logoped, sexolog, uroterapeut och några till som jag inte kommer ihåg.

Ann Lindberg som är sjukgymnast med många års erfarenhet av MS-patienter pratade sedan om symptom, rehabilitering, träning och sådant. Det var intressant och bra men tappade fokus mot slutet. Eller också var det jag som tappade fokus - det sista passet var helt enkelt för långt.

Alla har vi väl varit på kurser eller konferenser med alldeles för långa pass. På just den här kursen pratades det ganska mycket om att hantera trötthet, att hushålla med energi och ta pauser. Tyvärr tänker man ibland inte längre än näsan räcker.

Denna invändning till trots så var Avstamp en bra kurs. Man har tydligen haft en kurspärm tidigare som har styrt kursen. Jag kan inte säga att jag saknade den.

2 kommentarer:

  1. När du beskrivt kursen allt eftersom så har det låtit så bekant med min kurs jag gick på när jag nyligen fått min diagnos.. Så jag rotade lite i ett skåp och hittade pärmen från kursen. Det stod på pärmen; Avstamp. ;)

    SvaraRadera
  2. Låter bra att du tillhör Huddinge!
    Du har en jätteduktig sjukgymnast där om du någon gång skulle behöva. Dom har säkert flera men Ulrika Einarsson är super!! :)

    SvaraRadera