söndag 25 oktober 2009

Bytt är bytt

Under ett antal år hade jag mina däck hos en däckfirma. Två gånger om året ringde jag och beställde tid för att få åka dit och få däcken skiftade samt förvarade ytterligare ett halvår. Man kan inte med bästa vilje påstå att det var prisvärt.

När jag köpte min nuvarande bil häromåret fick jag hämta den i slutet av mars. Sommardäck var monterade och vinterdäck låg i bilen. Vårt källarförråd är litet och fullproppat med bråte, men jag röjde undan tillräckligt för att kunna stapla däcken i en hög. Sedan dess har jag återgått till att byta däcken själv. Idag tyckte jag att det kunde vara dags igen. Det är lite tidigt, men va fan. Skönt att få det gjort.

Oktober har varit riktigt kall i Stockholm med ett par frostnätter och till och med snöfall. Men nu när jag har bytt däck väntar förstås mildväder. Det är som att ta med sig ett paraply; inte kommer det något regn.

Peugeot brukar ha en däcksbytardag med drop-in och bra priser. Det vore definitivt värt 295 kronor att slippa göra jobbet själv, men tyvärr kan jag inte den dagen om två veckor som erbjudandet gäller. Får se om jag utnyttjar erbjudandet i vår. Däcksbyte på våren är annars mycket trevligare att göra själv, än att som nu stå ute i kall och fuktig väderlek.

1 kommentar:

  1. Kåldolmar...så gott! Det var länge sen. Tack för tipset!

    Jag hade gärna betalt för att slippa byta däck själv. Osis att du inte kunde den dan. Imorrn bär det av till din vackra stad igen fast den här gången hinner jag inte så så mycket, tyvärr.
    Har du tagit vaccinet än?
    Ha det bra!
    messan

    SvaraRadera