torsdag 22 oktober 2009

Riskgruppstänkande

Häromdagen såg jag skyltarna om öppettider för vaccinering på vårdcentralen, så idag gick jag dit på väg hem, mest för att kolla läget. Nu möttes jag istället av skyltar om att vaccinet var tillfälligt slut. Jag gick in och hörde mig för. Nytt vaccin skulle komma in i början av nästa vecka. Ja, det var drop-in, men under nästa vecka var det fortfarande enbart för riskgrupperna.

Tillhör jag en riskgrupp? Frågan var uppe på Avstampkursen, där syster Marita berättade att hon hade skickat ut information till de som ansågs behöva förtur till vaccinet. I den gruppen ingick några MS-sjuka, men långt ifrån alla.

Då jag senast reflekterade om riskgrupper fäste jag inget större avseende vid att det stod:
extrem fetma (störst risk vid BMI>40) eller neuromuskulära sjukdomar som påverkar andningen
(Från Socialstyrelsens definition av riskgrupper.) Stockholms läns landsting har något som kallas Vårdguiden. Av någon anledning har man en egen lista, som påminner om Socialstyrelsens, men med små betydelseglidningar.

SoS: svårinställd diabetes mellitus
SLL: diabetes

SoS: barn med flerfunktionshinder
SLL: cerebral pares och andra multifunktionshandikapp (gäller barn)

SoS: immunsupprimerade personer oavsett genes, inklusive HIV
SLL: nedsatt immunförsvar (till exempel ärftliga immundefekter, pågående behandling som sätter ned immunförsvaret, hiv, leukemier)

Tja, den sista kan man ju förstå att man ville förtydliga. Varför svårinställd diabetes mellitus blir diabetes är konstigare.

Men så har vi till sist tiraden om extrem fetma etc. Man kan ju undra varför extrem fetma och neuromuskulära sjukdomar är ihopkopplade i Socialstyrelsens lista. Är det på grund av biten med andningen? Landstinget har tydligen inte heller tyckt att det var tydligt, så man bröt isär det i två punkter:
  • neurologiska och neuromuskulära sjukdomar som påverkar andningen (exempelvis ALS, MS, Parkinsons sjukdom)
  • extrem fetma (BMI över 40)
Men vänta nu - vad hände här? Blev plötsligt alla med MS en riskgrupp? Och vad har hänt i Stockholms läns landstings Hälsodeklaration - vaccination mot influensa (pdf)?
09d. Neuromuskulär sjukdom (t ex MS)
Jag har fått intrycket av att en vanlig missuppfattning är att MS är en muskelsjukdom, men att MS inte räknas till de neuromuskulära sjukdomarna. Har jag fel, eller har man helt enkelt klantat sig?

Jag hyser i alla fall inget tvivel om att om jag går till vårdcentralen och säger att jag har MS så får jag komma in utan vidare.

3 kommentarer:

  1. Hm, alltså det här med andningen.. Hur påverkas andningen egentligen? Vet du? Jag har lite dålig koll på det där.. Jag glömde ta upp det med läkaren sist jag var hos honom också..... :/

    SvaraRadera
  2. Ms är ingen neuromuskulär sjukdom. Vissa av symtomen kan påminna om varandra, men det är två helt olika sjukdomstillstånd/-grupper. Skillnaden mellan SoS och SLL beror säkert på att SoS är en tillsynsmyndighet som ska prata i vida begrepp. Ett landsting ska tolka det SoS säger och översätta till det den egna verksamheten kan förstå och följa.

    Muskler styr organ inkl. lungor (om än indirekt). Är man muskelsvag av sjukdom eller har fetma som pressar på lungorna, är det svårt med hoststöt. Kan man inte hosta vid infektion/influensa riskerar man lunginflammation som är farlig för de som har svårt att vara fysiskt aktiva (och stärka muskulaturen). Det farligaste som finns är att vara sängliggande vid lunginflammation. Syreupptaget försämras och det kan sluta med att man kvävs.

    SvaraRadera
  3. Jag fick ett brev där det stod att jag ingick i riskgruppen.. Men min ssk sa tidigare att jag inte gjorde det. Jag förstår inte hur dem bedömer :S..

    SvaraRadera