lördag 3 oktober 2009

Vaccination

Jag hörde på radion att det snart är dags för de första vaccinationer mot svininfl... förlåt, den nya influensan. Influensa A(H1N1) alltså. (Visst är det dåligt att de inte har kommit på ett bättre namn?) Gravida får förtur, samt människor med “kroniska sjukdomar”. Låter ju vagt och bra. Socialstyrelsens webbplats kanske har bättre information. Så här står det i rekommendationerna:
Individer med underliggande kroniska sjukdomar, det vill säga personer som har regelbunden läkarkontakt på grund av:
  • kronisk lungsjukdom
  • extrem fetma (störst risk vid BMI>40) eller neuromuskulära sjukdomar som påverkar andningen
  • kronisk hjärtkärlsjukdom (endast förhöjt blodtryck utgör ingen ökad risk)
  • immunsupprimerade personer oavsett genes, inklusive HIV
  • kronisk lever- eller njursvikt
  • svårinställd diabetes mellitus
  • personer med kontinuerligt behov av läkemedel mot astma under de senaste tre åren
  • barn med CP/multifunktionshandikapp
Multipel skleros finns inte med... vänta, vad är detta? Immunsupprimerade personer oavsett genes. Jag tror att det ska översättas med personer med nedsatt immunförsvar. Att MS har med immunförsvaret att göra vet jag, men jag har fått intrycket att immunförsvaret inte är nedsatt utan överaktivt. Så jag vet inte om jag räknas till riskgrupperna. Jag får fråga doktorn. Det var ett år sedan, men på onsdag ska jag träffa min MS-läkare och berätta att inget har hänt sedan sist.

Edit: när jag funderar på saken misstänker jag att det inte är MS:en i sig som är risken, utan behandlingen med interferon beta.

2 kommentarer:

  1. Läkemedelsverket: http://www.lakemedelsverket.se/upload/nyheter/2009/Risk-nytta_Pandemrix_autoimmuna-sjkd_2009-09-10.pdf
    Ja, vi får själva bestämma hur vi gör. Immunförsvaret är mer eller mindre utslaget hos oss som tar bromsmedicin mot det överaktiva immunförsvaret. Risken är att grundsjukdomen kan förvärras av vaccinet, men får vi influensan är risken betydligt värre att grundsjukdomen förvärras. Ett personligt övervägande man får göra.

    SvaraRadera