torsdag 9 juli 2009

Åter i Sverige

Jag har fått lite perspektiv till värmen i Spanien. Det visar sig att vi hade varmare väder än normalt under ett par av de gångna dagarna, med temperaturer uppåt 40 grader i skuggan. I normalfallet sitter man rätt bra i skuggan nere på en bar vid strandpromenaden, men vid de temperaturerna räcker inte skuggan till. Så det är väl förståeligt om värmen var lite knäckande. Lyckligtvis var det lite svalare sista dagen, när vi skulle packa och städa. Resan hem gick bra, med ankomst strax efter midnatt. Vi hälsades av redigt svenskt sommarväder: 14 grader och hällregn. Men det är lättare att uthärda 14 grader än 40. Så jag klagar inte alltför mycket över vädret.

Barnen tyckte vi lät lite negativa när vi kom hem. Det kanske vi gjorde, och det är ju orättvist: vi hade det rätt bra i Spanien, och vi kommer att åka dit igen. Exempelvis är det inte dumt att sitta och ta det lugnt på café Guerra med öl och tapas och titta på förbipasserande flanörer. Dock kanske jag kommer att undvika de varmaste sommarmånaderna.

2 kommentarer:

  1. Välkomna hem! Underbar bild på Guerra. Jag längtar så efter en kall san miguel och kanske lite queso manchego, aceitunas, tortilla...mmm. Hörs kram! /Helena

    SvaraRadera
  2. Ja, välkomna hem till svensk sommar. Snart sitter jag i Barcelona och äter tortilla och dricker tinto verano! /Jenny

    SvaraRadera