måndag 27 juli 2009

När vi gräver ner varandra i USA

Dotter V kom in i pausen av Cold Case som gick på Kanal 9 och berättade att mördaren hade MS. Tyvärr missade jag de bästa bitarna, men jag hittade ett och annat på nätet. Avsnittet är från 2006. På en engelskspråkig blogg med lite högre vetenskapliga ambitioner har man fått ett brev från en läsare som ställer sig lite frågande till hur den MS-sjuke framställs:
In the episode, while the suspect is being questioned, after they find out he has Multiple Sclerosis, the interrogator says to the suspect (who they just found out has MS), “Multiple Sclerosis; your muscles atrophy, you can go blind, weak, it can take years until your mind is trapped in a near-dead body. That’s why you bury them alive; you want to see them die slowly, the way you’re dying”
MS-killen i Cold Case-avsnittet fick sin diagnos för 26 år sedan, tyckte det var orättvist, så han beslutar sig alltså för att begrava sitt intet ont anande offer levande. Rätt ska vara rätt, liksom. Nu är han bitter (för att inte tala om döende) och han hatar de unga och friska, som har hela livet framför sig.

Så nu vet ni. Och du som har MS: försök motstå de där impulserna att gräva ner dina medmänniskor. Jag vet att det är svårt, men det går.

4 kommentarer:

  1. Tusan! Och jag som spelat in avsnittet för att se i morgon. Överraskningseffekten försvann om nu en sådan fanns.

    SvaraRadera
  2. Ajdå. Du får se det för underhållningsvärdet...

    SvaraRadera
  3. Hehe.. Nog för att man kan bli lite avundsjuk på folk som ser friska ut men man behöver ju inte gräva ner dem för det. :)

    SvaraRadera
  4. Nu har jag sett avsnittet. Han fick diagnosen ms för 26 år sedan utan symtom vid tillfället. Jag tror knappast att man 1980 diagnostiserade ms så här. Efter 26 år fick han skakningar i händerna vilket är det första tecknet på att man är döende (enligt Cold Case). I det engelska citatet ovan står väldigt mycket "can" men jag kan inte påminna mig att de sa så, snarare "will" - att förloppet på ms är exakt så som de sa. Det där med muskelförtviningen är helt felaktigt, möljligt om man blir förlamad, men ms påverkar inte musklerna direkt. Inte heller dör man av ms (i extremfall med väldigt svår galopperande progressiv ms om man får diagnosen efter 50 års ålder och utan behandling - ändå långsökt). Symtombeskrivningen passare bättre in på Parkinson, men inte riktigt. Och varför diagnos utan symtom i så tidig ålder? Faktakontrollen existerade inte i detta avsnitt.

    SvaraRadera