måndag 6 juli 2009

Badmode med mera

Eftersom foten är tillräckligt bra för bad har vi gjort ett par utflykter till stranden, där man bland annat kan studera det rådande badmodet. För den kvinnliga befolkningen är variationen inte särskilt stor: om du inte är gammal tant och har hel baddräkt är det bikini som gäller, rätt snålt tillskuren. 99% har överdelen på, men den återstående procenten avvikare tolereras.

För manliga badare finns det mycket fler varianter. Smala badbyxor är numera ovanliga men förekommer, ofta hos bärare av rätt hög ålder. Sedan verkar det vara så att ju yngre man är, desto längre blir brallorna. Jag är medelålders och har alltså badbyxor av typen boxershorts, medan de unga grabbarna har brallor ner till knäna - nej, ännu längre. Dessutom har de kalsonger på sig. Okej, det här är havet så jag bryr mig inte, men när jag läser att det modet har spritt sig till badhusen blir jag lite förbannad. Vad är det för nymoralism som får unga killar att inte våga byta om till badbyxor? Kanske tur att man inte går till badhus.



Jag har varit här rätt många gånger förr, i såväl maj, juni som september (samt under kallare årstider). Aldrig i augusti, och det här är också första gången i juli. Jag måste tillstå att värmen tar rätt hårt. Nu finns det visserligen luftkonditionering i sovrummet i lägenheten, men resten av lägenheten har ingen AC och blir som en bakugn under vissa tider av eftermiddagen och kvällen. Eftersom det är ännu varmare utomhus vid den tiden kan det vara svårt att fördriva tiden. Man får försöka hålla sig i stillhet, eventuellt sova ett tag även om jag har vissa problem med det när jag vaknar. Viss tid kan man tillbringa på lokal med en kall öl eller så. Men där kan man ju inte sitta i sex timmar, liksom man inte kan stå sex timmar i den svala duschen.

Luftkonditioneringen är mycket välbehövlig för att klara nätterna. Men den är inte helt lätt att ställa in lagom och låter dessutom en hel del. För tio år sedan hade lite missad sömn inte bekymrat mig så mycket, men jag tål helt klart inte lika mycket nu för tiden. Så imorse fick jag ett anfall av semesterdepression. Idén med semester är ju att vila upp sig, men jag kände mig utschasad i stället för utvilad. Dessutom blev jag stressad över att mer än halva semestern hade gått, samtidigt som jag på samma gång dels längtade hem och dels var stressad över att det var så få dagar kvar i Spanien. Hur skulle jag hinna shoppa och bada tillräckligt mycket på så kort tid? Som ni hör tänker man inte särskilt klart i sådana lägen. Men ett kort tag bröt jag ihop och det kändes inte alls bra.

Som tur var gick det över, men jag fick lite att tänka på. Att inte klara av värme och sömnbrist lika bra längre är förstås delvis ett ålderstecken. Men jag misstänker att de här humörsvängningarna som har dykt upp då och då under årens lopp (alltså inte bara sista året) kan ha en annan orsak. Någon annan MS-läsare som känner igen sig?

4 kommentarer:

  1. Jag har ju haft MS hela mitt vuxna liv och var väldigt deprimerad i tonåren.. Jag tror jag skrivit det förr, jag får sånnadär deppstunder.. Ibland 15minuter, ibland flera dagar men oftast är det nån halvtimme/timme så är det borta lika fort. Jag kan sätta mig ner och bara störtböla och knappt veta varför, sen lika fort igen så är jag jätteglad! Men om jag ska välja mellan denna berg och dalbana eller att alltid vara mer eller mindre deppad som jag var förr så föredrar jag att åka berg och dalbana. ;)
    Jag tror både själva sjukdommen och sprutorna påverkar lite.. Men samtidigt vet man ju inte hur det hade varit om man inte haft MS!?

    Senast igår (tror jag det var) så bröt jag ihop totalt och grinade när jag pratade med pojkvännen i telefonen.. Att ha MS är ibland lite som att försöka cykla samtidigt som nån hela tiden föröker sticka in en pinne i hjulet! ;) Nu är det ju så olika från person till person men lite så känns det för mig ibland. Men som Mikael J Fox sa om sin parkinson; Min sjukdom är en gåva.. Visserligen en gåva som bryter ner en, men dock en gåva. (eller nåt sånt)
    Oj, vad långt det här blev! :O

    SvaraRadera
  2. Värmen känner jag igen. För där blir jag superseg. Men humörsvängningarna kommer kanske senare...
    Hoppas att du får en trevlig kväll! Kram Anna

    SvaraRadera
  3. Ja, humöret är väldigt upp och ner. Jag klarar inte för intensiva dagar, då tar kraften slut. Om jag t.ex. är borta en hel vecka på en annan plats än hemma behöver jag tänka på att ta tid till vila. Annars kan jag börja gråta för minsta lilla. Pinsamt nästan. Värme... jättejobbigt när det är för varmt. Jag kan ju fortfarande röra kroppen, men det blir liksom mer ansträngande.

    Så nu när det blev svalare är det skönt.

    Ha det gott!

    SvaraRadera
  4. Jag känner igen mig i det där med värmen. Hjärnan slutar liksom att fungera och jag vill bara vila. Kroppen blir på något sätt mjukare av värmen så det gäller att få ihop dom där två på ett bra sätt.
    Ha det så bra på semestern!
    Kram

    SvaraRadera