lördag 18 juli 2009

Tomater

Hustrun och dottern satt uppe och såg Maffiabröder, som gick på TV i natt med start 23.45. De var väl inte överdrivet imponerade av filmen. Däremot blev de hungriga: tydligen lagas det mycket mat i filmen. Så när jag frågade vad vi skulle äta idag började E lyriskt prata om att fräsa vitlök och tomater till en sås och servera med en saftig köttbit... -Aha, sa jag, det brukade jag laga en gång i tiden. Och från köksskåpet grävde jag fram en liten tunn kokbok med tomatrecept som jag inte har använt på säkert 10 år. Så nu blir det Bistecca alla pizzaiola till middag, den ostgratinerade varianten.

Visst är det bra med gamla kokböcker, att man kan glömma bort dem i många år och sedan plocka fram dem och alla recepten blir som nya? Visst händer det att recept blir omoderna, men oftast är den mat du tyckte om för tio år sedan lika god idag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar