onsdag 17 juni 2009

Fula ord

Jag fick bassning av min k. hustru (nyklippt) för att jag skrev tixempel. - Det är lika illa som att skriva oxå, tyckte hon. Jag tyckte att man kan väl få ha lite roligt någon gång ibland... Men rent allmänt håller jag med henne. Bland de fulaste fuskstavningarna tillhör stavningar med x för att där finns ett x-ljud: dax, oxå (eller värre: oxo), lixom ... Tixempel innehåller i alla fall x i original. Jag får skylla på att jag nyligen har lyssnat på Lena Nymans monolog Stadslollan (1973), som inte bara innehåller tixempel, utan även pärlor som “erunte klok”, “passare jävlit noga” och “ruhavel mere kröken å brass”. Fast det är ju förstås normalt talspråk för oss stockholmare. ;-)

Förresten, ni som inte kör bil i Stockholm kan vara glada i idag. Fortfarande vid åttatiden var det köer på E4. Åtta på morgonen, tänker ni. Jag säger bara: Muahahahah.

1 kommentar:

  1. Haha, jag reagerade faktiskt på att du skrev tixempel! Tänkte att nu kan han inte må riktigt bra... är ju bortskämd med bra svenska på din blogg! :-)

    SvaraRadera