måndag 15 juni 2009

Lite perspektiv

Det här är förstås ingen nyhet. Men jag förundras ibland över hur oerhört lätt det är att hitta information idag, och på hur kort tid detta har förändrats.

Säg att jag hade fått MS 15 år tidigare, alltså 1993. Eftersom jag inte vet något om sjukdomen vill jag ta reda på mer. Jag hade då a) slagit upp multipel skleros i Nationalencyklopedin, b) slagit upp multipel skleros i vårt exemplar av Stora Läkarboken, c) gått till biblioteket och kanske d) gått till en bokhandel.

Jag hade inte letat på “nätet” efter information. “Nätet” fanns visserligen - man hade till exempel kunnat e-posta i över 20 år. Men den del av Internet som de flesta tänker på när man säger nätet och som du använder just nu, den existerade inte förrän just 1993. Och så hade jag ju ingen dator förrän flera år senare.

Men jag fick inte sjukdomen 1993, utan 2008. Så jag öppnade inte ens vårt gamla exemplar av Nationalencyklopedin, utan började på engelska Wikipedia, vars sida om Multiple sclerosis rentav är en featured article. Bara med den artikeln som utgångspunkt kommer jag sannolikt att kunna få reda på mer än vad jag hade kunnat läsa mig till 1993 ens efter att ha tillbringat dagen på biblioteket. Detta tack vare en av vår tids stora uppfinningar: hypertext. Nuförtiden när jag läser en tidning eller bok saknar jag ofta att kunna klicka på de intressanta orden. Gör ni också det?

3 kommentarer:

  1. Ja det är rätt häftigt vad utvecklingen fört med sig liksom. Ofta slår jag upp ord på datorn eller googlar ett begrepp - kanon ju!!

    Fin blogg. Kul!! MS intresserar mig, låter kanske konstigt, men jag har mina skäl...

    Elie

    SvaraRadera
  2. Ja verkligen!
    Fast jag lovade migsjälv efter att min första undersökande neurolog sa åt mig att det var 98% säkert att det var MS jag har att jag inte skulle kolla om det på internet alls förrän jag var helt säker och förrän jag träffat någon som kunde ge mig vettiga svar.

    Tycker också att det är helt fantastiskt, speciellt att komma i kontakt med andra människor i samma situation, har utvecklat en underbar vänskap med en 60årig kvinna med ms i californien via facebook, det hade ju aldrig hänt innan!

    Men att söka information om sjukdomen som inte är skapad av andra som har en agenda med det kan ibland vara svårt. Självklart får man utöva lite källkritik, speciellt på en sida som wikipedia där innehåller är upplagt av användare och inte nödvändigtvis verifierats.

    I efterhand kan jag väl säga att mina svartaste ögonblick under den där tiden av ovisshet var just när jag iallafall snubblade in på någon sida där det stod att man blir blind av ms, samt att man dör en tidig och hemsk död - återigen, berättelser från enskilda individer som kanske sett en nära anhörig dö, trots att det inte var ms som dödade dom har de fått den uppfattningen. Som sagt, jag är glad att jag nu har en neurolog jag kan bolla alla de funderingarna med och få riktiga svar.

    Oj det blev långt och utförligt! Ha ha.

    SvaraRadera
  3. @Elie: Tack för berömmet!

    @hanna: Du skrev en massa bra grejer som jag tänkte medan jag skrev mitt inlägg, men inte formulerade. :)

    SvaraRadera