söndag 14 juni 2009

Självdistans

För ett par veckor sedan direktsände SVT sista föreställningen av Henrik Schyfferts The 90's - ett försvarstal, som har spelat för utsålda hus i 1½ år. Jag spelade in den och såg den i förra veckan. Den var bra, bättre än vad jag hade väntat mig. Igenkänningshumor är alltid tacksam, och det skadar ju inte att jag är född samma år som Schyffert. Föreställningen innehöll också en mer allvarlig, självutlämnande del utan lika lättköpta poänger och som jag misstänker krävde rätt mycket mod för att göra. Programmet finns kvar på SVT play till och med 23 juni.

I föreställningen drev han bland annat med nöjesutbudet på TV under sin uppväxt, då “all humor som gjordes på 80-talet gjordes av två personer, Sven Melander och Åke Cato”. Schyfferts drift med selleriskämtet är i och för sig ganska rolig, men ännu roligare är att Åke Cato inte alls uppfattade humorn i det hela utan tog illa upp och bloggade om det hela. Han har sedermera plockat bort inlägget, fast det är inte så svårt att hitta i Googles cache.

Jag tänker tillåta mig att fortsätta tycka att både Henrik Schyffert och Åke Cato är roliga, var och en på sitt sätt. Så jag förlåter Cato för hans brist på självdistans (som bland annat innebär att han anklagar Schyffert för att sakna distans!) och behåller länken till hans blogg. Schyffert bloggar tyvärr inte längre.

2 kommentarer:

  1. Tycker att han var helt otroligt bra, Schyffert! Det är synd att Cato inte uppfattar humorn i det hela.., Men då fick han ju något att blogga om... Även du min vän! ;)
    Här har muskelvärken varit lite molnande, men helt klart överkomlig!
    Ha det gott!
    Kram anna

    SvaraRadera
  2. Jag tycker också att the 90's var helt fantastiskt.. Otroligt självutlämnande och osentimentalt om vilka fel man gjort i sitt liv. Mycket bra!

    I ärlighetens namn är det väl också rätt sant att Åke Cato var med i allt, på precis samma sätt som Schyffert var med i allt ett decennium senare...

    It's teh circle of life.... ;)

    SvaraRadera