måndag 29 juni 2009

Rena landet?

Jag ser att Kim Anderzon är Veckans lantis i DN-bilagan På stan. Hon bor nämligen som hon själv säger i “Lindholmen, Roslagen”. Man kan verkligen diskutera om Lindholmen ligger i Roslagen, men som det står på Wikipedia finns det inga entydiga gränser för området Roslagen. Norrtälje ligger i Roslagen, det är det ingen som ifrågasätter, men Vallentuna (där Lindholmen ligger)? Att Roslagsbanan går förbi räcker inte riktigt - namnet Roslagsbanan finns numera mest av historiska skäl.

Men visst förstår jag att det låter trevligt att säga att man bor i Roslagen. Själv blev jag högst förnärmad på den tiden jag bodde i Lindholmen om någon påstod att jag bodde på landet. Lindholmen låg visserligen en bit från stan, men landet, det var det inte. De i min klass som åkte skolskjuts, till exempel från Frösunda, bodde på landet. Jag cyklade till skolan. Senare åkte jag Roslagsbanan in till stan och gick i skolan där. Precis som vilken pendlare som helst.

Fast idag skulle jag nog erkänna att det var rena landet. Och på den tiden längtade jag efter att bo i stan. Det gör jag inte längre.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar