tisdag 1 september 2009

Akustisk nedskräpning

Det morgonsömniga pendeltåget rullar ut från Karlbergs station på väg norrut, då kvinnan bakom mig häver upp sin rätt så genomträngande stämma.

- Hej, det är jag. Du, kan vi boka om mötet till klockan tio? Jag ska prata med Steve. Gick det bra med presentationen igår? och så vidare. Klockan är halv åtta, men hon är på jobbet tidigt hon.

Efter alla dessa år med mobiltelefoner tycker jag att jag borde ha vant mig. Men det är fortfarande otroligt vad irriterande det är att få tystnaden bruten av att tvingas åhöra ena sidan av ett mobilsamtal, ett jobbsamtal till på köpet.

Lyckligtvis är samtalet ganska kort. Jag andas ut, men för tidigt.

- Haj, hau ar jo doing? Fajn tänks. Kan vi ri-skedjul de miting till ten o klock?

Samma sak upprepas, men den här gången på dålig engelska. Just när jag trodde att det inte kunde bli värre. Jag behöver något lugnande bara jag tänker på det...

Så, nu känns det bättre.

2 kommentarer:

  1. Jag håller med, ljudföroreningar är det värsta jag vet för det går inte att komma undan...

    SvaraRadera
  2. Hehe.. ;P
    Jag tycker det beror på vad det är för samtal..
    Jobbsamtal är väl helt okej, värre med typ; Tjaaaaa, va göööröööö?!! Jag sitter på tåget.. Nää såg du bruden igår? bla bla.. ;)

    Jag tycker nog det är värre när man åker komunalt, går i affärer osv och man tvingas höra musik som man inte gillar. Tex vid jul när det spelas julmusik som man hört 100ggr förut och man kanske inte gillade låten ens första gången man hörde den.. Varje år får man tvingas höra den då. :P Oj vad ickesugen jag blev på att handla julklappar nu! ;) Tur det är lite höst först. :)

    SvaraRadera