lördag 18 april 2009

Bjälken i mitt eget öga

Jag erkänner. Jag är en sådan bilförare som retar mig på mina medtrafikanter.

DN handlar idag om bilister som inte blinkar. Själv kör jag dagligen på Essingeleden, och där handlar ju uteblivna blinkningar mest om filbyten. På vissa ställen kan det förekomma rätt många filbyten samtidigt. Typexempel är efter Fredhällstunneln på väg söderut, där det heldragna strecket tar slut och det blir fyrfiligt. Att inte blinka där är inte särskilt smart.

Så det retar jag mig på. Jag retar mig också på mittnissar: bilister som ligger i mittenfilen i sakta mak, utan avsikt att köra om.

Men jag ska försöka skärpa mig. Nedanstående citat från en trafikpolis fick mig att skämmas lite:
Vad beror utvecklingen på?

– Tempot har drivits upp. Bilen är inte längre den trygga plats den en gång varit. Ju mer trafik, desto värre blir det. Till sist tappar du själva förutsättningen för att trafiken ska fungera, hänsyn till andra.

Vad blir effekten?

– Respekten för reglerna urholkas. Frustrerade bilister börjar själva leka polis genom att ”lära” andra hur de ska bete med blinkningar, tutningar och liknande. Då tappar de själva uppmärksamheten och blir lika farliga.

Jag känner alltför väl igen mig som en av dessa frustrerade bilister. Jag lovar, jag ska bättra mig!

DN (Allt om motor)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar