torsdag 23 april 2009

Planera inte dina inköp

Det sägs ibland att man inte ska gå och handla när man är hungrig. Man ska vara mätt så att man inte köper en massa saker man inte hade planerat.

Även om det säkert är sant, så det skitsnack. Man har missat själva poängen med att handla mat.

Om jag går förbi grönsakavdelningen och det finns extra fin och billig blomkål, så är det klart att jag ska utnyttja det. Men vad ska jag laga? Den kanske behöver sällskap av lite rotfrukter för ugnsstekning? Eller en gratäng, som behöver lite extra ost, eller så gör jag soppa och då behövs lite krispig bacon att strö över.

Men det går inte om jag är mätt. När jag är mätt slår min mathjärna av. Jag ser Blomkål 9.90, försöker tänka ut vad man har blomkål till, kommer inte på något, tittar på inköpslistan, där inte blomkål finns med. Det står tomat, så då går jag vidare till tomaterna för 49.90 istället.

Jag är inte emot att veckohandla, inte alls. Det är ett bra sätt att se till att man alltid har stapelvaror hemma. Fast min äkta hälft blir gärna lätt frustrerad då vi går och handlar mat tillsammans. (Det är ungefär som när vi är på IKEA, fast tvärtom.) Om jag handlar mat själv kan jag ta det lite lugnare. Inte sällan leder det till att matplanerna för dagen ändras. Det händer också att jag kommer hem med ingredienser för ett par kommande middagar.

Det är klart att om det alltid åker ner lite extra choklad eller chips i korgen, bör man se till att man inte är vrålhungrig när man handlar. Lagom hungrig är bäst.

Slutligen, för balansens skull en länk att klicka på.

3 kommentarer:

  1. Man tager vad man haver. Så brukar jag också göra, med varierande resultat :P
    Och ja, en blogg ska vara tråkig. D'uh! Hur ska den annars vara liksom? =D Fast jag gillar din, färgerna är trevliga
    //Anne

    SvaraRadera
  2. Så sant, så sant! Blir nog dagens visdomsord för min del! ;-)

    SvaraRadera
  3. Vi försöker verkligen att undvika att handla på fastande mage... Vi veckohandlar och går direkt på de billiga priserna... Men din tanke är inte dum alls!
    Hoppas att du får en god natt senare!
    kram Anna

    SvaraRadera