onsdag 22 april 2009

Haute cuisine

Garanterat autentiskt, unikt middagsrecept

1/2 påse överbliven tagliatelle, koktid 6-8 minuter
1/3 påse överbliven tagliatelle, koktid 6 minuter

1 förpackning tomatkross
1/2 burk överbliven tacosås
1/4 paket överbliven serranoskinka
1/5 bit överbliven italiensk salami
några basilikablad
1/8 flaska överblivet, övermoget, ganska dåligt rödvin

1/6 burk överbliven crème fraîche
en skvätt grädde

2 dl riven cheddarost

Skär skinka och salami i småbitar. Lägg tomatkross, tacosås, skinka, salami, basilika och vin i en kastrull och puttra på svag värme i 30 minuter. Smaka av med salt och peppar. Låt såsen vila.

Puttra igång såsen igen. Koka upp pastavatten. Riv osten. Smaka av såsen och tyck att den är för skarp. Häll i crème fraîche. Häll i lite grädde så att inte såsen ser så grynig ut. Nu kokar vattnet. Lägg i pasta nummer 1. Vänta någon minut. Lägg i pasta nummer 2.

När pastan är färdig, häll av. Blanda i en klick smör. Servera pastan med sås och riven ost. Tyck att den var jättegod!

3 kommentarer:

  1. Haha! Var roligt och lät gott! :-D

    SvaraRadera
  2. Mums! Det lät gott och enkelt! Det gillar jag :-)Den ska jag testa och känner jag mig själv rätt så kommer jag att gilla den!
    Krasm

    SvaraRadera
  3. Försök ni bara, men ni kommer aldrig exakt lyckas kopiera den pastasåsen ... :-P

    SvaraRadera