tisdag 12 maj 2009

Att jobba hemifrån

Mina planer på att träna idag sprack någon gång runt midnatt, då jag blev väckt av telefonen. Efter det hade jag lite svårt att somna om och sov oroligt även på morgonkvisten. Ska jag styrketräna vid sju på morgonen måste jag sova i alla fall hyggligt natten innan, med tanke på hur stel och seg jag blir annars. Så jag ställde in dagens pass. Jag får sikta på imorgon, men jag har inte bestämt om jag ska träna på morgonen eller jobba hemifrån på förmiddagen, träna runt lunch och sedan gå på möte på jobbet vid ett.

Att kunna jobba hemifrån ibland har sina fördelar. Man spar in rätt mycket tid - dels restiden, dels lunchtid, för när jag jobbar hemma går jag bara ut i köket och äter lite fil. Inget “vart ska jag gå idag och äta bricklunch” eller betala 55 spänn för en burk sallad. Dessutom får jag andra saker gjorda än när jag sitter på jobbet. Om någon verkligen behöver nå mig kan de göra det (och e-posten dråsar in som vanligt) men man är ostörd av kolleger vid skrivbordet. Vissa uppgifter är lättare att utföra under lugnare förhållanden. Om jag har jobbdatorn med mig hem (vilket jag inte har idag) är det i stort sett som att sitta på kontoret. Men även utan den finns det väldigt mycket som går att arbeta med hemifrån.

En del på mitt jobb har en fast dag i veckan då de alltid jobbar hemma, men fullt så ofta blir det inte för mig. Högst någon gång varannan vecka eller så. Ramarna är som ni förstår synnerligen fria, så det är mycket upp till var och en. Några jobbar i stort sett aldrig hemifrån, av praktiska skäl eller för att de inte trivs med det. Jag har goda erfarenheter av att jobba hemma, men jag tycker att det finns skäl att tillbringa merparten av tiden på kontoret. Det hänger ihop med det enkla faktum att ansikte mot ansikte ofta är den bästa metoden att kommunicera. Många problem löses enklast genom att gå direkt till personen som sitter inne med kunskapen och fråga. Och då kan jag ju inte heller gärna göra mig själv oanträffbar. Tjänster och gentjänster.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar