lördag 30 maj 2009

Stel lördagmorgon

Som träningsvärk, fast jag inte har tränat på tre dagar. Men det är inte det, utan något annat. Jag googlar på ms stelhet och hittar ordet spasticitet. Är det det? Jag vet inte. Dagen efter Avonex finns det i vanlig ordning fler negativa tankar i huvudet.

Jag har nått en nivå i träningen där jag tvivlar på min egen förmåga. Jag tränar för att bli starkare och må bättre. Säkert blir jag starkare. Mår jag bättre? Någon gång skulle jag vilja kunna gå till ett träningspass med en pigg känsla i kroppen. Men det inträffar aldrig. Jag känner mig sliten före träningen, utmattad efter. En viss behagskänsla dröjer sig emellertid kvar i kroppen under hela dagen efter ett träningspass, vilket är positivt. Endorfiner?

Sommaren och värmen är på väg. Vissa med MS påverkas tydligen negativt av värme. Själv vet jag inte, men jag tror inte att jag hade något besvär förra sommaren. Men jag är inte säker - den tiden var rätt så förvirrande. Vad jag minns är en stadssightseeing på hösten i Prag. Det var varmt, mycket att gå, kullerstenar och uppförsbacke.  Inte tänkte jag närmare på det. Men efter ett tag märkte jag av det, och efteråt. De återstående dagarna i Tjeckiens huvudstad undvek vi långa promenader.

Förresten var jag ju faktiskt i Indien i mars. Det var inte sommar där än, men redan bra mycket varmare än svensk sommar. Så jag kan nog vara lugn inför en vecka i Spanien i juli.

5 kommentarer:

  1. Ja, det har provat och det är jättegott med fransk senap i. Mums!

    Det är nog väldigt inviduellt det där med värme tror jag. En del sägs må bättre.
    Ha en bra dag!
    Kram

    SvaraRadera
  2. Du kanske tränar lite för hårt?

    Håller med messan; Alla mår ju inte sämre av värme men man ska nog vara lite uppmärksam och så i värmen. Jag blir yr och extra seg när det är varmt, pallar inte alls 30grader så bra som jag gjorde när jag var yngre. fast jag har aldrig varit sån förr att jag gillade att ligga och pressa i solen.

    SvaraRadera
  3. @helena-rutan: För hårt? Kanske. Jag vet inte...

    Det är mycket man inte pallar jämfört med då man var yngre. :)

    SvaraRadera
  4. Alla är ju olika, vad som är lagom träning för nån kanske blir för mycket för en annan.. Du kanske helt enkelt gått ut lite för hårt. Fast det där vet du nog bäst själv. Du kanske bara är i en tränings-svacka annars.

    Hehe, det är ju sant förstås. Jag har hört av nån i MS-teamet att endel med MS får aningen lättare för att få skov på sommaren. Men som sagt det är inte så för alla.

    SvaraRadera
  5. Jag kom på en sak. En sjukgymnastundersökning påvisade att de med ms förbränner dubbelt så mycket energi (kalorier) som den utan ms. Tror det är själva ansträngningen fysiskt som påverkar.

    SvaraRadera