tisdag 19 maj 2009

Kort-recension


Hemma igen från Spader Dam. Jag tvekade lite halvvägs, men kom efter pausen fram till att jag gillade föreställningen. Ibland är det tvärtom. Huvudrollerna (Dahlberg och Martinpelto) var som väntat, det vill säga habila insatser men ett nummer för små för sina roller. Man fick glädjas åt annat: regin var kreativ men bra, scenografin var bra. Operakören var i god form, och hade flera riktigt bra bitar. Tjajkovskijs orkesterstil kändes väl igen och jag påmindes om varför jag gillade hans musik så mycket en gång i tiden. Fantastisk orkesterkompositör - inte helt övertygad om att han skriver jättebra för sång + orkester. Det skulle vara körerna då som sagt.

Och så birollerna: Karolina Blixt gör sin debutroll på Operan, och hon är en stjärna. Kul att se. Flera andra bra biroller, till exempel Ingrid Tobiasson (har jag alltid gillat, fortfarande bra), Marcus Jupither och en tjej från Operahögskolan som heter Hedvig Jalhed. Jesper Taube fick mycket applåder men har hörts bättre.

Tidningarna om premiären: DN, Aftonbladet, SvD, Expressen

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar