fredag 29 maj 2009

Stressfri semester?

Jag har skrivit 100 inlägg. Det här är inlägg 101. Jag firar med ett glas rosévin, som jag nästan aldrig dricker. Skapligt, fast de andra färgerna är bättre.

DN har en artikel med den något kvällstidningsaktiga rubriken Så klarar du jobbstressen fram till semestern. Mycket i artikeln känner jag igen mig i – allt som bör bli klart före sommaren, 365-dagarssamhället, många olika ansvar samtidigt. Jag har bara tagit ut tre veckors sammanhängande semester med början vid midsommar och jag ångrar lite att jag inte tog fyra. Jag är visserligen nyanställd, men har förskottssemester jag kan ta ut.

DN ger FYRA TIPS FÖR ATT HEJDA STRESSEN:
  1. Försök styra ditt jobb så att inte allt måste vara klart samtidigt.
  2. Inse att du inte är oumbärlig.
  3. Skapa en egen slutpunkt så att inte jobbet förföljer dig när det blir dags för semester.
  4. När det blir dags för att vara ledig: ta inte med dig jobbet – alla behöver återhämtning.
Jag oroar mig inte så lite för punkt 3 och 4. Kommer jag verkligen kunna koppla av jobbet helt under semestern? Och jag är inte helt säker på punkt 2 ibland ... Men sånt är förstås ett tecken på att man bör förbättra sina arbetsprocesser på jobbet, till att inte vara beroende av enstaka personer. Lättare sagt än gjort: det fanns till exempel aktiviteter som låg i träda i 3½ månad i vintras, tills min kollega kom tillbaka från sin pappaledighet.

Hur är det med dig - kommer du att kunna koppla av på semestern?

DN-artikeln nämner också stressen från aktiviteter utanför jobbet. Jag begär dock sannerligen inte att almanackan ska vara fylld med en massa evenemang för att livet ska kännas komplett, så jag ser till stor del till att försöka vara förskonad från fritidsaktiviteter. Är det okej i dagens samhälle att trivas bra med att för det mesta göra ingenting speciellt, och bara någon gång ibland hitta på något? Eller ska man ha dåligt samvete för att man inte är mer aktiv på fritiden?

4 kommentarer:

  1. Rosé som är så gott. Har en flaska här hemma ska nog njuta av ett glas här ikväll.

    Jag brukar kunna släppa arbetet ganska bra men visst tar det en stund innan man "taggat" ner och lite samtal från jobbet brukar det alltid dyka upp i form av svårlösta frågor.

    Hur aktiv man vill vara det är upp till var och en tycker jag. Alla lever sitt liv på sitt vis och det som är bäst för dom så jag bryr mig inte, huvudsaken är att du och andra trivs:)
    Ha en härlig pingsthelg! Blir det nån god mat?
    Kram

    SvaraRadera
  2. Koppla av från jobbet under semestern? Gosse, du skojar. Naturligtvis inte. Inte om semestern skulle infalla just nu. Men sedan kanske. Om ett par, tre månader, så där... K a n s k e.

    När det gäller vinet; skit i färgen och njut av procenten. ;-) Trevlig helg!
    /markus

    SvaraRadera
  3. Skönt att höra att det faktiskt finns personer som inte MÅSTE ha almenackan full. :)
    (Alltså förutom jag..)

    SvaraRadera
  4. Här kommer jag verkligen inte ha problem alls. För jag lägger bort arbetsväskan och nycklarna under sommaren. Sen tar jag fram dem dagen före jag börjar om. Det är inga problem. När jag dessutom nu ska börja med en ny grupp så har jag ju inga funderingar alls inför nästa läsår... Förutom de funderingar som jag inte kommer att få svar på förrän vi börjar om.
    Att ha 8 veckor semester har både en plussida och en minussida. men det känns skönt nu. När det är 12 arbdagar kvar.
    Ha det gott nu, vännen! Kram anna

    SvaraRadera