lördag 16 maj 2009

Lördag förmiddag

Min familj är en samling sjusovare, så jag får vara ifred länge på lördagmorgnar. Jag gillar verkligen lugnet och tystnaden. Jag vaknade visserligen inte av mig själv, utan blev väckt av telefonen fem i åtta. Klart jag inte gick och lade mig sedan. Men det är faktiskt rätt okej. Det är betydligt värre att bli väckt tre på natten. Och jag tycker synd om min fru, när det ringer på okristliga tider.

Det kanske krävs en förklaring till varför det ringer på olika möjliga och omöjliga tider. Orsaken till telefonsamtalen är att det system som jag jobbar med körs dygnet runt och kräver övervakning dygnet runt. Supporten sitter utomlands. De flesta ärenden kan hanteras av de som jobbar skift, men ett fåtal fall hamnar hos den tekniker som har jour. De ärenden som denne i sin tur inte kan hantera hamnar hos oss - det vill säga mig, och några av mina kolleger i Sverige. Vi har inga uttalade jourtider, även om vi har pratat om att införa det.

Efter att ha skrivit ovanstående och strukit ett par stycken funderar jag på att ta bort det helt. Att blogga om sitt jobb är lite känsligt. Men det får stå kvar. Om någon till äventyrs skulle räkna ut var jag jobbar och vem jag är, tror jag inte att det finns något i bloggen som är en belastning. Jag kan inte påminna mig något negativt i bloggen om mitt jobb, tvärtom. Och det som står ovan är knappast företagshemligheter.

Jag har för övrigt hela tiden i bakhuvudet att jag när som helst kan upphöra att vara anonym i mitt bloggande. Att alltid räkna med fullständig anonymitet är lönlöst, då ska man inte blogga över huvud taget. Jag ser mig som anonym för tillfället. Förr eller senare kommer någon att komma på mig. :)

3 kommentarer:

  1. Härligt med lite egen tid på morgonkvisten!
    Ha en skön helg!
    Kram messan

    SvaraRadera
  2. Önskar dig en skön och lugn helg :)
    Varma kramar från mig!

    SvaraRadera
  3. Det låter riktigt härligt med en stund för sig själv på morgonen. Barnen smyger oftast ner och ser på tv en stund på morgonsidan. Så min ensamhetstid blev i sängen. Maken på jobbet och barnen nere...en stund. Sen blev det livat och det var dags att ta itu med dagen!
    Önskar dig en trevlig kväll! Kram Anna

    SvaraRadera