onsdag 13 maj 2009

Lill-lördag

Ursprungsplanen var te och mackor. Man behöver inte alltid laga mat. Själv är jag närmast uppfödd på havregrynsgröt och smörgås till middag.

Men nu var jag ju ändå hemma, och har jag lite tid över har jag inget emot att pyssla lite i köket ... Så vid fyratiden började jag så smått med majonnäsen. Jag hade lite för bråttom, så den skar sig. Händer en gång på tio ungefär. Men om det är något som slår känslan av att göra hemgjord majonnäs så är det nog tillfredsställelsen över att rädda hemgjord skuren majonnäs. Man måste starta om med en ny äggula, och kanske det var de två äggulorna som gjorde det, men den hamnade helt klart på topp tio bland majonnäser jag har gjort. :) Sedan ut på balkongen för att skörda från min hustrus utbud av färska kryddor, vilka kombinerades med soltorkade tomater, vitlök, riven ost, salt och olivolja till röd pesto.

Min arbetsdag var inte riktigt över, eftersom Alvaro ringde från Spanien. Efter det samtalet var det hög tid att sätta på ugnen, skära klyftpotatis och kasta in i värmen. En skåra i fläskfilén fylldes med hälften av peston. Andra hälften rördes ner i majonnäsen. Sedan lindade jag om filén med pancetta, rökt italienskt sidfläsk som jag har sett på TV men aldrig har prövat förut. Filén bryntes och fick dela plats i ugnen med potatisen. En zucchini skivades, fick steka tillsammans med en halv lök och gräddstuvades lätt, och R som inte gillar zucchini kokade broccoli.

R:s kommentar: jag har varit inställd på te och mackor hela dagen, så det här var ju lite level upp liksom.

2 kommentarer:

  1. Jag hade gärna kommit på middag hos dig ikväll:) Hela familjen hade nog hängt på! Här blev det en potatisgratäng med rökt lax till och sallad förstås.

    Läste om killen som startat företaget sockervadd i burk, tror det var i Veckans affärer och det har tydligen gått väldigt bra. Förstår det nu...om det går åt så lite råvaror;)Förvånad blev jag av din info, trodde det gick åt mycker mera. Kanske det ska bli mitt nya jobb och förhoppningsvis tjäna storkovan på:).
    Ha en bra kväll!
    Kram

    SvaraRadera
  2. Mmmm det skulle inte vara dumt att ha dig i närheten som en privat kock! ;)
    Ha det gott! Kram Anna

    SvaraRadera